Lamborghini Temerario

"De Temerario is een echte ‘fuoriclasse’: een auto in een klasse apart, een buitengewoon en innovatief voertuig zowel vanuit technisch als stilistisch oogpunt," zegt Stephan Winkelmann, Voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. "Elke nieuwe Lamborghini moet zijn voorgangers overtreffen op het gebied van prestaties, terwijl hij tegelijkertijd duurzamer moet zijn wat betreft uitstoot. Met de Temerario hebben we een belangrijk hoofdstuk afgerond in onze elektrificatiestrategie, zoals opgenomen in ons Direzione Cor Tauri-plan: we zijn ook het eerste luxueuze automerk dat een volledig gehybridiseerde reeks aanbiedt."

Temerario

De nieuwe Lamborghini Temerario

Lamborghini introduceert de Temerario, de eerste supersportwagen in de geschiedenis van het merk uit Sant'Agata Bolognese die is uitgerust met een V8 twin-turbomotor, gecombineerd met drie elektromotoren, met een totaalvermogen van 920 pk. Het is het tweede voertuig in de HPEV (High Performance Electrified Vehicle) reeks en staat aan de top op het gebied van rijplezier dankzij zijn prestaties en comfort, uniek in zijn categorie. De Temerario introduceert nieuwe ontwerpstijlen en biedt ongekende personalisatiemogelijkheden en connectiviteitsopties die nog nooit eerder zijn gezien.

Interieur van de Temerario

De Temerario biedt een frisse interpretatie van Lamborghini's “Feel like a pilot” filosofie. De cabine geeft zowel de bestuurder als de passagier het gevoel van snelheid en een nieuwe rijervaring, terwijl het comfort biedt dat nog nooit eerder is ervaren. Dankzij een langere wielbasis dan de Huracán, meer hoofdruimte in de cabine en nieuwe “comfort seats” is het rijden in een Lamborghini supersportwagen nog nooit zo comfortabel geweest. Het is ook intuïtief, dankzij de nieuwe HMI en de ongekende connected services, zoals Telemetry 2.0, Memories Recorder, Dashcam en Augmented Reality Navigation.

Image
Interieur 2
Image
Interieur 1
Image
Interieur 3
Image
Interieur 4

Exterieur van de Temerario

De Temerario is een mijlpaal in het Lamborghini-ontwerp, waarbij een onmiskenbaar karakter wordt gecombineerd met lijnen die eer betonen aan iconische modellen van het merk. Het exterieur wordt gekenmerkt door een nieuwe stijlkenmerk, de kenmerkende zeshoekige dagrijverlichting, die een van Lamborghini’s traditionele geometrische vormen oproept in een futuristische context. Even onmiskenbaar is de zichtbare motor, het hart van het voertuig, omlijst door een nieuwe spoiler die functie en schoonheid combineert en een cruciale rol speelt in de aerodynamische efficiëntie.

Temerario

CENTRO STILE

De Temerario combineert een futuristisch silhouet met iconische lijnen die eer betonen aan Lamborghini's erfgoed. Ontdek een ontwerp dat gedurfde keuzes, esthetiek en ongeëvenaarde aerodynamica belichaamt.

Technische specificaties (Temerario)

CONSUMPTION

  • Combined consumption*  The fuel consumption and emissions data is in the type approval stage
  • Combined CO2 emissions*  The fuel consumption and emissions data is in the type approval stage

POWERTRAIN

  • ENGINE  V8 Bi-Turbo - Hot-V 4.0l
  • DISPLACEMENT  3,995.2 cm3 
  • BORE AND STROKE  90 mm x 78.5 mm 
  • COMPRESSION RATIO  1 : 9.3
  • Max power @ rpm (ICE)  800 CV @ 9000-9750 rpm
  • Max power (combined ICE+EE)  920 CV
  • Max torque @ rpm (ICE)  730 Nm @ 4000-7000 rpm
  • COOLING SYSTEM  Liquid cooled - dedicated circuit for HV components
  • ENGINE MANAGEMENT SYSTEM  Central DI - Bosch
  • LUBRICATION SYSTEM  Dry sump

TRANSMISSION

  • TRANSMISSION  AMT
  • GEARBOX  8 gears
  • CLUTCH  Dual clutch

HYBRID SYSTEM

  • BATTERY  Lithium-ion high specific power battery with pouch cells
  • GENERATOR  P1 eMotor
  • FRONT E-AXLE  220kW @3500rpm

PERFORMANCE

  • MAX SPEED  343 km/h
  • ACCELERATION 0-100 KM/H  2.7 s
  • BRAKING 100-0 KM/H  32 m

BODY AND CHASSIS

  • FRAME  Full Aluminum
  • BODY  Aluminum

WHEELS

  • TIRES – FRONT  Bridgestone Potenza Sport 255/35 ZR20
  • TIRES – REAR  Bridgestone Potenza Sport 325/30 ZR21
  • FRONT RIMS  20 x 9J ET37 
  • REAR RIMS  21 x 11.5J ET42.5

STEERING & SUSPENSION

  • ELECTRONIC STABILITY CONTROL (ESC)  ESC integrating ABS and TCS with different characteristics according to the driving mode selected
  • STEERING  EPS - Electric Power Steering
  • SUSPENSION TYPE  Front and rear double wishbone
  • DAMPING SYSTEM  Front and rear LMR - Lamborghini Magneride

BRAKING SYSTEM

  • BRAKES  CCB Plus (Carbon Ceramic Brakes Plus) brakes with fixed monoblock calipers in aluminum with 10 pistons (front) and 4 pistons (rear)
  • FRONT BRAKES  410x38mm discs
  • REAR BRAKES  390x32mm discs

SAFETY

  • AIRBAGS  Driver, passenger, side airbags. Knee airbags only for specific markets

DIMENSIONS

  • WHEELBASE  2,658 mm 
  • LENGTH  4,706 mm 
  • WIDTH (EXCLUDING MIRRORS)  1,996 mm 
  • WIDTH (INCLUDING MIRRORS)  2,246 mm 
  • HEIGHT  1,201 mm 
  • FRONT TRACK  1,722 mm 
  • REAR TRACK  1,670 mm 
  • DRY WEIGHT  1,690 kg 
  • WEIGHT-TO-POWER RATIO  1.84 kg/CV
  • WEIGHT DISTRIBUTION (FRONT-REAR)  43.4% front – 56.6% rear

Open configuratie-instellingen

Open configuratie-instellingen

Meer weten of een afspraak maken?